גגות זכוכית הופכים לאלמנט מרכזי ונפוץ בעולם האדריכלות הישראלי

סקיילייט בבית פרטי

במהלך העשורים האחרונים נכנסו גגות הזכוכית, המכונים גם – "סקיילייט", לשימוש בעולם עיצוב הפנים והאדריכלות הישראלית ביתר שאת. בעוד לפני כמה עשורים כמעט ולא ניתן היה למצוא גגות זכוכית בארץ, כיום ניתן למצוא מגוון רחב ביותר של גגות אלו במגוון מבנים בישראל, וכמעט ואין מרכז קניות או בניין מהודר חדש שנפתח אשר אינו כולל לפחות אזור אחד של הגג אשר עשוי מזכוכית ומהווה סוג של חלון גג. מה הופך את הסקיילייט לנפוץ ופופולארי כל כך ומדוע דווקא עולם האדריכלות המקומי והים תיכוני מאמץ אלמנט זה לחיקו באופן נרחב כל כך?

התאמה מושלמת לאקלים המקומי – גג זכוכית

את הסיבות העיקריות לכך שגגות זכוכית מאומצים בחום על ידי מעצבים ואדריכלים מקומיים רבים, היא כי מדובר באלמנט אשר מותאם באופן אופטימאלי בדיוק לאקלים הים תיכוני והמקומי. ישראל שוכנת באזור בעולם המתאפיין באקלים ממוזג – מזג אוויר שמשי ובהיר לאורך מרבית ימות השנה, אך לא שמש חזקה וחום כבד מדי, לפחות לא לאורך רובה המכריע של השנה. אמנם ביולי – אוגוסט החום בחלק מהאזורים בישראל הוא כבד יחסית, אך כעשרה חודשים בשנה מזג האוויר כאן נעים וממוזג.

שפע זה של ימי השמש הופך את גג הזכוכית לפתרון אדריכלי אטרקטיבי במיוחד – מדובר במקור אור טבעי למבנה, אשר חוסך בצורך בתאורה מלאכותית ומעניק הרגשה של מרחב פתוח, טבעי ומואר. מכיוון שלאורך מרבית השנה השמש כאן אינה חזקה יתר על המידה, לא נוצר מצב בו יותר מדי שמש חודרת פנימה ומחממת את המבנה. האקלים הים תיכוני הממוזג מציע את התמהיל המושלם של שמש, עננות, סופות חורף, ימים חמימים ונעימים, והופך את גג הזכוכית לאלמנט שמוסיף המון לכל מבנה, וכמעט ואינו כרוך בשום "מחיר" שיש לשלם.

אלמנט סביבתי של חיבור לטבע

סיבה נוספת לשימוש הנרחב, הולך וגדל בגגות זכוכית בעולם האדריכלות הישראלי, היא כי אלמנט זה מתאים למגמה כללית נרחבת המאפיינת לא רק את האדריכלות הישראלית או הים תיכונית, אלא גם את זו של אזורים ומדינות נוספות רבות בעולם, זוהי מגמה סביבתית מובהקת. מצבי הקיצון אליהם מגיע העולם מניעים אנשים רבים לשאוף לעיצוב סביבה נעימה וידידותית יותר, כזו המציע קשר ישיר וחיבור בין האדם לבין הסביבה בה הוא חי, בין האדם לבין הטבע שסביבו. עתה ברור מהי הרלבנטיות של הסקיילייט בהקשר זה – גג זכוכית מציע בעצם חיבור מתמיד וישיר לעולם אשר חיצוני לבית/משרד או כל מבנה אחר בו מדובר. כאשר אתם מתגוררים בבית או עובדים במשרד בו יש גג זכוכית, אתם זוכים למגע עם קרני שמש טבעיות בכל יום, אתם יכולים לראות את השמים הכחולים והנעימים בכל שעות היום, כמו גם אלמנטים אחרים שאולי נמצאים בטווח הנשקף מבעד לגג הזכוכית (למשל – עצים, צמחייה וכו').

מגמה זו בעולם האדריכלי באה בעקבות ביקוש הולך וגדל מצדם של יותר ויותר אנשים אשר מעוניינים בקשר רציף וטוב יותר עם הטבע והסביבה הטבעית בה הם חיים. כולם רוצים כיום להכניס פיסה קטנה של טבע לחיים ולבית שלהם. גגות זכוכית מציעים בדיוק את זה – פיסה קטנה (או גדולה – תלוי בגודל הסקיילייט שבוחרים…) של שמים, נוף ושמש, ממש באמצע הבית או המשרד. זו גם הסיבה לכך שבמרכזי קניות ומבנים גדולים וציבוריים אחרים ניתן למצוא יותר ויותר גגות זכוכית – מדובר באלמנט שמייצר אווירה נעימה וטבעית יותר, ולכן מושך יותר אנשים להגיע לאותו מבנה.

הלהב 15 חולון