מדוע מקומם של חלונות גג באדריכלות המודרנית הולך וגדל?

סקיילייט במלון

אדריכלות, עיצוב פנים, עיצוב גינות ונוף, אדריכלות עירונית וכו' הם התחומים המכתיבים כיצד נראית הסביבה בה אנו חיים, הן המרחבים הציבוריים והבניינים המשמשים את כולנו והן הבתים הפרטיים שלנו וסביבת מחייתנו האישית. לכן, מעניין לבחון תחומים אלו לעומק ולנסות ולשאוב מהם השראה בנוגע לכיוונים אליהם אנו מתפתחים, כמו גם תובנות בנוגע לתהליכים המתרחשים כיום בחברה ובעצם מכתיבים כיצד ייראה העולם של המחר. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בתחום של אדריכלות ועיצוב של בתים פרטיים, מבנים ציבוריים ובניינים מסחריים כאחד (מרכזי קניות וכו') – ביותר ויותר מקומות כאלו ניתן למצוא סוגים שונים של סקיילייטים. מהו בעצם סקיילייט, מדוע ניתן למצוא יותר ויותר כאלו בשנים האחרונות בעולם האדריכלות הישראלי והעולמי ומה זה בעצם מעיד על העולם בו אנו חיים והכיוון אליו הוא מתקדם?

חלון גג קבוע או נפתח המאפשר כניסה של אור טבעי למבנה – סקיילייט

עבור מי שהמושג "סקיילייט" אינו נשמע מוכר, סביר להניח שכן נתקלתם בכמה כאלו לא פעם בעבר, בין אם במרכז קניות, מבנה ציבורי או בית של חברים. סקיילייט הוא בעצם חלון קבוע או נפתח אשר ממוקם בגג המבנה, ולא באחד הקירות. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בקניון עזריאלי שבתל אביב – גגו של מרכז הקניות רחב הידיים הוא למעשה סקיילייט אחד גדול, אשר יוצר מראה מרהיב של שלושת בנייני עזריאלי מלמטה, כולם נשקפים דרך הכיפה העצומה המהווה למעשה חלון גג אחד גדול. כמובן שבמרכזי קניות רבים נוספים, כמו גם באינספור מקומות אחרים ניתן למצוא סקיילייטים שכאלו, כאשר במרבית המקרים (ובטח שבבתים פרטיים) הם יהיו קטנים הרבה יותר מזה שבמרכז עזריאלי, אך עדיין מרשימים ומכילים את אותם יתרונות.

ומהם בעצם יתרונות אלו? ובכן, רובנו היינו מעדיפים אפשרות לכמה שיותר חלונות ופתחים בבית שלנו או במבנה כלשהו אותו אנו מעצבים. חלונות בכלל וחלון גג בפרט מאפשרים כניסה של אור טבעי למבנה ולכן יוצרים סביבה פנימית מוארת יותר, חוסכים בכמות התאורה המלאכותית הנדרשת ויוצרים אווירה נעימה וטבעית יותר. אור שמש טבעי הוא רצוי ביותר מבחינתם של מרבית האנשים, ולהשפעות החיוביות של אור זה עלינו כבר ישנם אישורים מדעיים לרוב.

סקיילייט כחלק ממגמה סביבתית בעולם האדריכלות ועיצוב הנוף

בעוד הרצון באור טבעי ובפתיחת חלון נוסף במבנה נראים כסיבות הישירות העיקריות לכך שחלונות גג הולכים ותופסים תאוצה בארץ ובעולם בשנים האחרונות, בפועל מדובר בחלק ממגמה רחבה יותר המתרחשת בעולם האדריכלות, עיצוב הנוף והתכנון הסביבתי.

כאמור, סקיילייט מאפשר כניסה של הרבה אור טבעי, ואור השמש הוא משאב ממנו יש הרבה מאוד במדינות כמו ישראל. במדינות קרות כמו מדינות צפון אירופה או אמריקה הצורך לנצל בצורה טובה יותר את אור השמש שכן מגיע הוא גדול מאוד גם כן. וכך, מהווים חלונות הגג פתרון אדריכלי מתבקש – חלון מרהיב המאפשר הצצה אל השמיים מתוך המבנה, ו"על הדרך" גם מאפשר כניסה של אור טבעי.

כאמור, שימוש יעיל יותר באור השמש בתוך המבנה מביא לא רק לאווירה נעימה יותר ומצב רוח טוב יותר, אלא גם לחיסכון משמעותי בתצרוכת האנרגיה של אותו מבנה – הן עבור תאורה והן עבור חימום החלל. כחלק ממגמה סביבתית רחבה יותר הניכרת בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים והחוץ, סקיילייט מהווה כלי נוסף המאפשר לתכנן ולבנות בתים ומבנים שונים באופן יעיל וידידותי יותר לסביבה, אופן אשר שואף לקיימות סביבתית ארוכת טווח.

הלהב 15 חולון