פרגולה נפתחת

פרגולת אלומיניום למרפסת שמש

את המאפיינים התרבותיים והרעיוניים של רוח התקופה בה אנו חיים ניתן למצוא באלף ואחד מקומות שונים בחיי היומיום, גם אם איננו מודעים לכך או שמים לכך לב במיוחד. אפילו בתחום כמו זה שאנחנו מתמחים בו של פתרונות הצללה מתקדמים ניתן למצוא לא מעט השפעות דומיננטיות של רוח העידן בו אנו חיים – אלו נוצרות ומקבלות ממשות על ידי אנשי מקצוע דוגמת מפתחים ומעצבי מוצר, ויוצאים לפועל באמצעות חברות כמונו ואנשי מקצוע דוגמת אדריכלים ומעצבי פנים/חוץ. דוגמה מרתקת לכך היא פרגולת אלומיניום חשמלית נפתחת – מוצר אשר הפך פופולארי ביותר בשנים האחרונות בישראל ובעולם כולו, ואשר  מסמל ומבטא במידה רבה כמה מהמאפיינים התרבותיים והחברתיים הדומיננטיים של התקופה.

לפתרון ההצללה האולטימטיבי צרו קשר לקבלת פרטים נוספים.

הכל נתון לשינוי תמידי ובלתי פוסק – מה הקשר לפרגולת אלומיניום חשמלית?

פרגולת אלומיניום חשמלית – לכאורה אובייקט שימושי וטכני בעיקרו, למעשה מהווה בפועל ביטוי מוחשי ומובהק לאחד הרעיונות הפילוסופיים המופשטים אך המשמעותיים ביותר של העידן בנוכחי בו אנו חיים – הכל נתון לשינוי מתמיד ובלתי פוסק, והכוונה היא להכל כולל הכל! רעיון זה ניתן למצוא אמנם כבר לפני אלפיים ומשהו שנה במרכז תפיסות עולם נרחבות דוגמת זו של הבודהיזם, אך בעשורים האחרונים תופס רעיון זה אחיזה משמעותית גם בלב התרבות המערבית, אשר מפנימה במהירות את עובדות החיים הבסיסיות ביותר, ובראשן תהליך השינוי הבלתי פוסק המאפיין את העולם בצורה גורפת ונרחבת יותר מכל עיקרון אפשרי אחר.

דיבורים פילוסופיים מופשטים זה טוב ויפה, אך מה הקשר של כל זה לענייני חומר פרקטיים? מה הקשר לענייננו – פרגולות אלומיניום, ובפרט פרגולה חשמלית.

ובכן, פרגולות אלומיניום הפכו פופולאריות ביותר בשנים האחרונות בישראל, ועבור מי שאינו מכיר את המושג נציין רק כי מדובר בפרגולת אלומיניום אשר השלבים שבחלקה העליון (ה"תקרה" של הפרגולה) ניתנים לפתיחה וסגירת באמצעות מנוע חשמלי קטן המחובר אליהם, וניתן להפעלה פשוטה וקלה על ידינו. המנוע החשמלי בעצם לוקח אובייקט אשר אמור להיות סטטי וקבוע במהותו – פתרון הצללה, פרגולת אלומיניום, והופך אותו לאובייקט גמיש ומשתנה בעל מספר מצבים שונים בעלי מאפיינים שונים. כך אנחנו יכולים לסגור את שלבי הפרגולה לחלוטין ולקבל הצללה מלאה לחלוטין (ובפרגולות אלומיניום שונות מדובר בסגירה של ממש אשר עמידה גם בפני גשם וחדירה של מים), או לחילופין לפתוח את השלבים בדיוק במידה הרצויה לנו על מנת לאפשר לקרני השמש להיכנס בחלקן או במלואן.

במדינה כמו ישראל הגמישות הזו המאפיינת את פרגולת האלומיניום החשמלית היא שימושית ביותר – חלק ניכר מהשנה אנחנו מתמודדים כאן עם שמש יוקדת רצינית ועומסי חום יחסית כבדים. בעונות אחרות מדובר בימים מעוננים למחצה בהם לא יזיק לנו להתחמם קצת בשמש (למשל, באביב המוקדם), או להסתתר מפניה וליהנות מהקרירות שמציעה ההצללה (למשל בסתיו המוקדם…). פרגולה חשמלית מאפשרת לקבל בדיוק את רמת ההצללה הרצויה באותו רגע, בלי צורך להתפשר. ניתן להתאים את הפרגולה שבמרפסת או בחצר לכל יום ולכל שעה, בהתאם למיקום, לעוצמה ולזווית של השמש, כמו גם בהתאם לטמפרטורה באותו היום ולאופן השימוש שלנו במרפסת/חצר באותו יום.

במציאות בה הכל זורם, נע ומשתנה ללא הפסקה, גם האפשרות שלנו לעצב בצורה דינמית, גמישה ומשתנה את הסביבה בה אנו יושבים מעניקה לנו יתרון משמעותי, ומאפשרת לנו להשתמש במרפסת שלנו באופן נרחב ביותר ולהתאים את פינת הישיבה לכל מזג אוויר בכל עונה של השנה.

לטשטש את גבולות הבית

פרגולות אלומיניום חשמליות בימינו מאפשרות כאמור להשמיש את השטח שהן מצלילות בצורה מלאה, עד לרמה של הגנה מפני גשם וסגירת חורף סביב הפרגולה אשר הופכת את השטח שמתחתיה לחדר שימושי לכל דבר ועניין. כאשרה מדובר בפרגולת אלומיניום חשמלית איכותית באמת, כזו אשר עשויה מהחומרים המתאימים והאיכותיים ביותר ומגיע עם אחריות מלאה של חברה רצינית ומנוסה, כבר לא מדובר אך ורק בפתרון הצללה אלא בסגירה מושלמת לכל דבר ועניין. כאשר שלבי הפרגולה סגורים לחלוטין, הם מהווים תקרה של ממש, בדיוק כמו זו שבפנים הבית. כאמור, באמצעות הוספת סגירת חורף לפרגולה אנחנו יכולים להפוך אותה לחדר של ממש, בו ניתן להשתמש בצורה מלאה גם באמצע החורף ובימים הגשומים והסוערים ביותר.

גם זה נקודה המקשרת בין פרגולת האלומיניום החשמלית לבין רוח התקופה והצורך המהותי היום בגמישות ובדינאמיות מסוגים שונים – פרגולה חשמלית בעצם מטשטשת את הגבולות הקונקרטיים של הבית, והופכת את המרפסת או החצר לחלק בלתי נפרד משטח המחייה הסגור שלנו. בבתים רבים משמשות פרגולת אלומיניום חשמלית וסגירת חורף כחדר נוסף של ממש, המשמש כמו כל אחד מהחדרים האחרים בבית. כאשר נגמרים הגשמים ניתן לפתוח את הסגירה (ואת שלבי הפרגולה) ולקבל שוב חצר או מרפסת, וכך ליהנות מהטוב שבכל העולמות…

לסיכום, גם אובייקטים כמו פרגולות אלומיניום, ובפרט פרגולות נפתחות, מושפעים כיום מרוח התקופה ומהווים חלק מהעקרונות המופשטים המאפיינים אותה. רעיונות כמו דינאמיות, גמישות וטשטוש גבולות באים לכדי ביטוי באלמנטים שכאלו, ומסייעים לנו להפוך את ביתנו למקום נוח, נעים ומתאים יותר עבורנו

פרגולה נפתחת – שאלות ותשובות

פתרונות הצללה לבית – לחצר הגינה או למרפסת הדירה, הם מנת חלקם של מרבית הבתים בישראל ואלמנט בסיסי ומתבקש במדינה בה מזג האוויר השמשי מאפשר ומזמין לבלות בחוץ לאורך מרבית חודשי השנה. תחום פתרונות ההצללה השתנה והתפתח משמעותית בעשורים האחרונים, וכיום כולל פתרונות הצללה מתקדמים ומסקרנים ביותר הן מבחינה אסתטית והן מבחינה שימושית. פרגולה נפתחת, בפרט פרגולת אלומיניום נפתחת, היא מפתרונות ההצללה היעילים והמתבקשים ביותר כמעט עבור כל מרפסת או חצר כיום, פתרון שכדאי להכיר את מאפייניו ותכונותיו מקרוב.

נתחיל עם מענה לשאלה השנייה שבכותרת – כיום מרבית הפרגולות ופתרונות ההצללה (לא רק פרגולות נפתחות) המותקנות בישראל ובעולם המערבי כולו, הן פרגולות אלומיניום. אלו החליפו באופן מקיף את פרגולות העץ הישנות והטובות, פשוט מכיוון שאלומיניום הוא חומר גלם מתאים וטוב בהרבה עבור פתרונות הצללה וקירוי – הוא אינו מחליד או מתעוות כתוצאה מחשיפה למים ורטיבות, אינו נשחק כתוצאה מחשיפה לשמש, אינו מצריך שיפוץ, שיוף וצביעה מחדש מדי כמה שנים וכיוצ"ב. לכן, גם הפרגולות הנפתחות שנמצא כיום בשוק יהיו פרגולות אלומיניום נפתחות.

מהי פרגולה נפתחת? ובכן, מדובר בפרגולה אשר שלביה העליונים ניתנים לסגירה ופתיחה חלקית או מלאה. על פי רוב נקראת פרגולה נפתחת גם "פרגולה חשמלית", מכיוון שהיא מצוידת במנוע חשמלי קטן אשר פותח וסוגר עבורנו את השלבים, עליו אנחנו שולטים באמצעות שלט קטן.

היתרונות של פרגולות נפתחות על פני פרגולות סטטיות ו"רגילות" הם משמעותיים, במיוחד במדינה חמה ושטופת שמש כמו ישראל – בפרגולת אלומיניום נפתחת ניתן לשנות ולקבוע את זווית השלבים כך שיספקו יותר או פחות הצללה וחסימה של אור השמש. זה מאפשר להתאים את ההצללה, למשל, לשעות שונות ביום בהן השמש מגיעה מכיוונים שונים בשמיים, כמו גם לעונות שונות בשנה. בימים יחסית מעוננים ונעימים ניתן לפתוח לחלוטין את שלבי הפרגולה וכך להכניס כמה שיותר אור טבעי.

כמו כן, מדובר בפרגולה אותה קל ונוח במיוחד לנקות – פותחים את השלבים עד הסוף, ומנקים באמצעות זרם מים ו/או מטלית לחה. פשוט, קל ונוח.

ובכן, מדובר בפרגולה אשר שלביה העליונים ניתנים לסגירה ופתיחה חלקית או מלאה. על פי רוב נקראת פרגולה נפתחת גם "פרגולה חשמלית", מכיוון שהיא מצוידת במנוע חשמלי קטן אשר פותח וסוגר עבורנו את השלבים, עליו אנחנו שולטים באמצעות שלט קטן.

היתרונות של פרגולות נפתחות על פני פרגולות סטטיות ו"רגילות" הם משמעותיים, במיוחד במדינה חמה ושטופת שמש כמו ישראל – בפרגולת אלומיניום נפתחת ניתן לשנות ולקבוע את זווית השלבים כך שיספקו יותר או פחות הצללה וחסימה של אור השמש. זה מאפשר להתאים את ההצללה, למשל, לשעות שונות ביום בהן השמש מגיעה מכיוונים שונים בשמיים, כמו גם לעונות שונות בשנה. בימים יחסית מעוננים ונעימים ניתן לפתוח לחלוטין את שלבי הפרגולה וכך להכניס כמה שיותר אור טבעי.

כמו כן, מדובר בפרגולה אותה קל ונוח במיוחד לנקות – פותחים את השלבים עד הסוף, ומנקים באמצעות זרם מים ו/או מטלית לחה. פשוט, קל ונוח.

מלבד ליתרונות הטכניים והשימושיים השונים של פרגולות נפתחות, דוגמת אלו שצוינו כאן למעלה, מדובר גם בסוג פרגולה אשר מתאים בצורה מצוינת לרוח התקופה המודרנית ולסגנונות העיצוב המודרניים השונים, בהם מושם בין השאר דגש על גמישות ודינמיות.

פרגולה נפתחת מאפשרת לשנות את תצורת המרפסת/חצר באופן מתמיד וגמיש, להכניס יותר או פחות אור טבעי ולשנות את מצב השלבים (וכך גם את כמות האור הנכנסת, עד כמה רואים את השמיים ועד כמה החלל מרגיש פתוח או סגור) בהתאם לרצוננו, לשעה ביום, למידת העננות או קרינת השמש באותו יום וביחס למה שעושים באותו רגע באזור זה של החצר/מרפסת. הכל גמיש, דינמי וניתן לשינוי בקלות, מהירות ונוחות, כיאה לבית המעוצב בסגנון מודרני וברוח המאה העשרים ואחת.

הלהב 15 חולון