פרגולה למרפסת – כיצד נדע אם המחיר משתלם?

פרגולת אלומיניום למרפסת שמש

הוספת פתרון הצללה יעיל למרפסת הדירה או הבית היא דרך פעולה נהוגה ומתבקשת, במיוחד עבור מי שמעוניין להכשיר את אזור המרפסת לישיבה לאורך כל שעות היום ועונות השנה, ובטח ובטח כאשר מדובר בדירה קטנה יחסית בה המרפסת מוסיפה עוד כמה מטרים רבועים חשובים ויקרים מפז. לכן, בעוד עבור רבים בניית פתרון הצללה אינה פעולה הנמצאת בראש מעייניהם בעת תכנון ובניית הבית, הם בוחרים להוסיף זאת מאוחר יותר, כאשר הבית או הדירה כבר בנויים. בין אם זה המצב ובין אם מתכננים את פתרון ההצללה כבר לפני שעוברים לגור באותה דירה/בית, חיפוש אחר הפרגולה המתאימה ביותר עלול להיות מעט מבלבל – ישנן אופציות רבות וחלקן יקרות יותר מהאחרות, אך מתאפיינות ביתרונות מסוימים. כיצד נדע להעריך בצורה טובה – האם כדאי להשקיע מעט יותר בפרגולה למרפסת מסוג מסוים או שמה עדיף ללכת על הפתרון הפשוט והזול ביותר?

גם אם יהיו יקרות יותר, יש לכך סיבה טובה – פרגולות אלומיניום

יותר ויותר מהפרגולות הנבנות כיום במרפסות של דירות וחצרות של בתים הן כבר לא פרגולות העץ הישנות והמוכרות (אשר לרוב גם מתחילות להירקב ולהתפרק לאחר כמה שנים של שמש ולחות…), אלא פרגולות אלומיניום – פתרון ההצללה הפופולארי ביותר כיום בישראל. ואכן, רבים הבוחרים להוסיף פרגולה למרפסת לפני או אחרי הכניסה לדירה, בוחרים כיום בסוג זה של פרגולות. בדיקה מהירה תגלה לנו כי במרבית המקרים, פרגולת אלומיניום תהיה מעט יקרה יותר מאשר פרגולת עץ מקבילה (באותו גודל וצורה), אך הפרש זה במחירים אינו אמור להרתיע אותנו. עלינו לשאול את עצמנו – מהי החשיבות של סוג פתרון ההצללה, מהם המאפיינים של פרגולה זו לעומת האחרת והאם ההפרש במחירים שווה את ההבדל במאפיינים ובעמידות ארוכת הטווח?

נתחיל בשאלה הראשונה – מהי החשיבות של סוג פתרון ההצללה שנבחר? ובכן, כפי שכבר ציינו בפתיחה, פתרון הצללה איכותי למרפסת עשוי להשמיש אותה ולהפוך אותה לשטח נוסף של הדירה לכל דבר ועניין, בו ניתן להשתמש על מנת לשבת בצהרי היום או בערב, בקיץ או בשיא החורף. בנוסף, ניתן להשתמש בשטח זה על מנת לאחסן דברים או לעשות כל דבר אחר העולה על רוחנו, כמו כל חדר אחר בבית. כל זה בתנאי שאותה פרגולה היא אכן סגורה ואיכותית, עמידה לאורך זמן וניתנת לסגירה מלאה ומקיפה יחסית, כזו אשר תשמש על מנת למגן את אותו אזור בפני פגעי מזג האוויר. כלומר – פתרון ההצללה למרפסת הוא חשוב ביותר במידה והוא אכן פתרון איכותי ואפקטיבי, ובמקרים אחרים פשוט נשתמש פחות בחלק זה של הבית.

ומה בנוגע למאפייני הפרגולות השונות המוצעות לפתחנו? נבחן את ההבדלים המשמעותיים בין שני הסוגים המוכרים והנפוצים ביותר כיום של פרגולות בארץ – אלומיניום ועץ. ובכן, הסיבה לכך שקיים מעבר מאסיבי בתחום פתרונות ההצללה מעץ לאלומיניום מדבר בעד עצמו – לאלומיניום יתרונות משמעותיים ביותר על פני עץ וחומרי גלם אחרים כאשר מדובר בפתרונות הצללה, דוגמת עמידות ארוכת טווח, חוזק מבני גבוה ועוד. העמידות ארוכת הטווח מבטיחה גם הוצאות תחזוקה נמוכות יותר (וכמעט אפסיות) לאורך השנים הבאות, וכל זה יחד דוחף יותר ויותר אנשים בארץ לבחור בסוג זה של פרגולות.

אז האם ההפרש במחירים מצדיק את הבחירה בפרגולות אלומיניום?

עכשיו, לאחר שמבינים כי פתרון הצללה איכותי ואפקטיבי באמת יכול לעשות שינוי של ממש בבית וממש להוסיף לנו שטח מחייה, וכי קיימים הבדלים משמעותיים ביותר בין פרגולות אלומיניום לפרגולות עץ מבחינת שמישות ועמידות ארוכת טווח, אנו נמצאים בעמדה טובה יותר על מנת לנסות ולשפוט – האם ההפרש במחירים מצדיק את הבחירה בפרגולת אלומיניום?

תשובה אחת אפשרית ניתן לקבל ממבט סביבנו בתחום פתרונות ההצללה – אינספור אנשים פרטיים, אדריכלים, מעצבי גינות, חברות מסחריות ובתי עסק ומוסדות ציבוריים כאחד – כולם עוברים לעבוד יותר ויותר עם פרגולות אלומיניום, על אף שמחירן לעיתים גבוה יותר מפרגולות עץ או פתרונות הצללה אחרים. הבחירות הללו ברורות לחלוטין בהתחשב במאפיינים וביתרונות שציינו קודם לכן.

דרך נוספת לבחון את השאלה הזו היא לנסות ולבחון את ההוצאות לטווח הארוך, ולא רק את עלות הפרגולה עצמה בזמן הזמנתה. כאמור, פרגולה מעץ נזקקת לתחזוקה כמעט שנתית הכוללת לרוב שיוף, צביעה ו/או משיחה בשמן מיוחד וכו', כמו גם החלפה מלאה לאחר מספר שנים בהם העץ מספיק להירקב ולהתפרק. במקרה של פרגולת אלומיניום ההוצאות לטווח הארוך כמעט אינן קיימות, ומסתכמות בעלות הפרגולה עצמה. אין צורך לצבוע מחדש מדי שנה, אין צורך להחליף את הפרגולה לאחר עשר או חמש עשרה שנים (מפני שהיא עמידה ביותר וכמעט ואינה מושפעת מחלוף הזמן או מפגעי מזג האוויר המצטברים). כלומר, מבחינות רבות ההשוואה בין עלותה של פרגולת אלומיניום לבין עלותה של פרגולת עץ היא השוואה מטעה, במידה ולא לוקחים בחשבון גם את הוצאות התחזוקה ארוכות הטווח. כאשר מכלילים גם הוצאות אלו בחישוב, מגלים כי ההפרש כלל אינו גדול כפי שעלולים היינו לחשוב בהתחלה, ובמקרים רבים פרגולת האלומיניום מתגלה אף כפתרון הזול והמשתלם יותר.

לחשב במחיר גם את הזמן והאנרגיה שלנו

נקודה נוספת ואחרונה אליה כדאי להתחשב כאשר אנו מנסים לחשב איזה סוג של פרגולה משתלם לנו יותר מבחינת המחיר, היא כי מחיר אינו כולל אך ורק כסף, אלא גם את הזמן והאנרגיה שלנו. זה נוגע ישירות לנקודה שהועלתה בסעיף הקודם בנוגע לתחזוקה ארוכת הטווח של הפרגולה – הצורך לחדש ולשפץ את הפרגולה מדי כמה שנים בודדות בא לכדי ביטוי לא רק בהוצאה כספית, אלא גם ובעיקר בזמן ובאנרגיה שלנו, במיוחד אם אנחנו מעוניינים לחסוך בהוצאות ולעשות את העבודה בעצמנו. גם זו נקודה שכדאי לקחת בחשבון…

הלהב 15 חולון