פרגולות אלומיניום – האם המחיר שווה את זה?

פרגולת אלומיניום חשמלית לחצר

במרוצת השנים האחרונות הופכות פרגולות האלומיניום לפתרון הצללה נפוץ ופופולארי יותר ויותר בישראל, וניתן למצוא פרגולות שכאלו בעוד ועוד מקומות, ציבוריים, פרטיים ומסחריים כאחד. היתרונות השונים של פרגולת אלומיניום לעומת פרגולת עץ (או סדרה ארוכה של פתרונות הצללה חלופיים אחרים) הופכים אותה כאמור לנפוצה ומבוקשת יותר ויותר, וממצבים את התחום במהרה כתחום המוביל בעולם פתרונות ההצללה בארץ. בעוד לאלומיניום יתרונות שונים כחומר אשר הופכים את הפרגולות העשויות ממנו לאפקטיביות במיוחד בתנאים הארץ ישראליים, מדובר לרוב גם בפתרון הצללה מעט יקר יותר מאשר פתרונות חלופיים. כאן עולה השאלה המתבקשת – האם זה שווה את זה? האם פרגולות אלומיניום שוות את מחירן? על מנת לבחון זאת ננסה להבין מהם בדיוק היתרונות והמאפיינים ההופכים את פרגולות האלומיניום ליקרות יותר מהחלופות במקרים מסוימים (וממש לא תמיד), והאם בסופו של דבר אכן מדובר בהוצאה גדולה יותר, או שמה המצב דווקא הפוך?

יתרונות מרכזיים של פרגולת אלומיניום

מהם אם כן היתרונות העיקריים והמרכזיים אשר הופכים את פרגולות האלומיניום לפתרונות ההצללה המועדפים על יותר ויותר מקומות ואנשים בישראל?

ובכן, תכונותיו הטבעיות של חומר האלומיניום מספקות תשובה טובה לשאלה זו – האלומיניום היא מתכת חזקה, קלת משקל, עמידה בפני חמצון וחלודה ואינה יקרה במיוחד (לפחות בהשוואה לתכונות והיתרונות הללו…). כאשר מדובר בפתרון הצללה, ברור מדוע תכונות אלו נחוצות ומבוקשות כל כך, מדוע הן הופכות את פתרון ההצללה העשוי מאלומיניום לאטרקטיבי ובעל יתרון יחסי מובהק כל כך – פרגולה היא מבנה אשר צריך להיות חזק ועמיד, לעמוד חשוף לתנאי מזג האוויר השונים ולספק את הצל שהוא אמור לספק לאורך זמן – שנים ארוכות קדימה. אלומיניום כאמור אינו מחליד ולכן עמיד בפני הלחות הגבוהה המאפיינת אזורים מסוימים בארץ, כמו גם בפני גשמים ומשקעים נוספים וחשיפה יומיומית לשמש היוקדת. בנוסף, מדובר במבנה קל יחסית (שכן משקלו הסגולי של האלומיניום אינו גבוה), חזק ויציב מכיוון שמדובר במתכת עמידה וחזקה. בקיצור – כל היתרונות בהם אנו מעוניינים עבור הפרגולה למרפסת שלנו…

חיסכון לעומת האלטרנטיבות – כמה זה חוסך לנו?

מלבד ליתרונות המהותיים של האלומיניום כחומר ושל פרגולות אלומיניום כפתרונות הצללה נפוצים, על מנת להבין האם המחיר שלהן אכן שווה את זה עלינו לשאול את השאלה המתבקשת – מה בנוגע לאלטרנטיבות? האם וכמה חוסכת לנו פרגולת אלומיניום לעומת מצב בו היינו הולכים על אחת מהאלטרנטיבות, כאשר הנפוצה ביותר היא כאמור פרגולת עץ "רגילה"?

ובכן, כפי שציינו, ייתכן ותמצאו פרגולת עץ אשר במבט ראשון תראה זולה יותר מאשר פרגולת אלומיניום חדשה. עם זאת, אין זה אומר שבשורה התחתונה אתם בסופו של דבר תרוויחו – ההוצאה על פרגולה, או על כל פתרון הצללה קבוע וארוך טווח, אינה מסתיימת לרוב ברכישה הראשונית של הפרגולה. במקרים רבים, דוגמת אלו של פרגולות עץ, נדרש להוצאות תחזוקה שנתיות נוספות, ובתוך כמה שנים ספורות סביר להניח שנידרש גם להחליף את הפרגולה כולה. זאת מכיוון שעץ אינו חומר המתאפיין באותן תכונות כמו התכונות של האלומיניום שהזכרנו קודם לכן – עץ אינו עמיד בפני מים ולחות או בפני השמש החזקה. העץ נוטה להיסדק ולהישחק במהירות כתוצאה מהחשיפה לשמש, להתנפח כתוצאה מספיגה של מים ולחות ולהתחיל ממש להתפורר בתוך כמה שנים ספורות של חשיפה יומיומית לאלמנטים של הטבע. על מנת להתמודד עם תכונות אלו לרוב מגנים על פרגולות עץ באמצעות צבע, לכה ושמן מיוחד אשר בא לבודד את העץ ולהגן עליו. עם זאת, את הצביעה הזו יש לרוב לחדש מדי שנה או שנתיים לכל היותר, וגם אז מדובר במצב בו מאריכים את חייה של הפרגולה בעוד כמה שנים, אך ממש לא מבטיחים שתמשיך לתפקד ולשמור על המראה הראשוני שלה לאורך יותר מדי זמן. גם עם כל ההגנה והתחזוקה השוטפת שבעולם, כנראה שתצטרכו להחליף את פרגולת העץ בתוך כמה שנים, עשור או שניים לכל היותר.

לכן, פרגולות אלומיניום למעשה חוסכות לנו לא מעט משאבים בהקשר זה – אין צורך בצביעה לא כשמקימים את הפרגולה ולא לאחר מכן, אין צורך לצבוע שוב מדי שנה ולבצע תחזוקה שוטפת מסוגים שונים (דוגמת שיוף כהכנה לצביעה וכד') ואין צורך להחליף את הפרגולה בתוך חמש, עשר או חמש עשרה שנים.

חיסכון לטווח הארוך

המסקנה המתקבלת מכל זה היא כי ללכת על פרגולת אלומיניום יביא לנו חיסכון בטווח הארוך, אם לא גם בטווח הקצר, ביחס לאלטרנטיבות העיקריות הקיימות כיום בשוק פתרונות ההצללה. גם אם הפרגולה תהיה כיום מעט יקרה יותר מאשר הצעות שנקבל עבור פרגולות עץ, למשל, בתוך כמה שנים ספורות בהן נמנע מההוצאה הכרוכה בביצוע תחזוקה שוטפת, החלפה של חלקים, צביעה ובסופו של דבר החלפה של הפרגולה כולה, ההוצאה על פרגולת האלומיניום כבר תהפוך במובהק לצעד הנבון גם מבחינה כלכלית.

הלהב 15 חולון