גגות זכוכית – מדוע הם כל כך נפוצים בבתי עסק רבים בישראל?

סקיילייט במלון ישרוטל אוריינט

בשנים האחרונות, ולמעשה בשניים או שלושה עשורים האחרונים, אנחנו רואים יותר ויותר סוגים שונים של גגות זכוכית (הנקראים גם – סקיילייט) בבתי עסק בישראל. דוגמאות מובהקות ובולטות לכך הם מרכזי קניות גדולים דוגמת קניון עזריאלי בתל אביב או במודיעין, מלונות מצודת דוד וממילא בירושלים וכד', אך גם בתי עסק קטנים יותר ומוכרים פחות (כמו גם בתים פרטיים רבים) מתהדרים בגג זכוכית. מה הופך את גגות הזכוכית לנפוצים ופופולאריים כל כך בישראל בשנים האחרונות ומדוע הם נפוצים כל כך ספציפית בבתי עסק?

מספר יתרונות מהותיים אשר משתלמים עבור כל בית עסק – גגות זכוכית

לגג זכוכית מספר יתרונות בולטים וברורים, אשר הופכים אותו לאופציה אדריכלית פופולארית יותר ויותר בעולם כולו בשנים האחרונות, ובמיוחד במדינה בעלת אקלים ים תיכוני ממוזג דוגמת ישראל.
נתחיל דווקא עם האקלים – מבחינות רבות, קו הרוחב בו נמצאת ישראל הוא אופטימאלי עבור פתרון אדריכלי יצירתי דוגמת גג זכוכית. חלון גג מסוג זה מאפשר כאמור להכניס של אור טבעי לחלל המבנה, מה שמסייע לתאורה טבעית ונעימה יותר באותו חלל, הרצויה הן מבחינה אסתטית והן מבחינת תצרוכת האנרגיה של אותו מבנה, הן לצורך תאורה והן לצורך חימום או מיזוג. בעוד במדינות צפון אירופה או אמריקה אין המון ימי שמש לאורך השנה, ואילו במדינות הטרופיות השמש ישירה ויוקדת במיוחד לאורך כל השנה, ישראל ממוקמת בדיוק בקו התפר – אנו זוכים כאן להרבה מאוד ימי שמש בשנה, אך מרביתם ימים בהם השמש אינה חזקה יתר על המידה, לפחות לא לאורך מרבית שעות היממה. זה מספק תנאים אידיאליים לגגות זכוכית – הרבה אור טבעי נכנס דרכם אך החלל אינו מתחמם או מתקרר יתר על המידה. התוצאה המתקבלת היא חיסכון משמעותי בתצרוכת האנרגיה, ותאורה טבעית אטרקטיבית ביותר לאורך מרבית שעות היום ומרבית ימות השנה.
כאשר מדובר בבתי עסק, וספציפית במבנים רחבי ידיים דוגמת מרכזי קניות, בתי מלון וכו', מצד אחד אותו חיסכון אנרגטי מתרגם לסכומים גדולים ביותר לאורך השנה, ומצד שני האפקט המתקבל עקב פתיחת הצוהר לשמיים, הרחבת הנוף והכנסת האור הטעי לחלל המבנה, הוא אפקט וויזואלי מרשים ביותר.

פתרון אדריכלי ששווה השקעה

האדריכלים, המעצבים והיזמים של אינספור בתי עסק, קניונים, בתי מלון וכו' בארץ, בוחרים בגג זכוכית עבור המבנה אותו הם מקימים, בין השאר מפאת הסיבות אשר פורטו לעיל. מבחינתם של כל אותם אנשי מקצוע האמונים על העיצוב והבנייה של אותם מיזמים ובתי עסק, מהווים גגות הזכוכית פתרון אדריכלי ששווה בהחלט את ההשקעה בו. כיום, בכל בית מלון שנבנה, כמו גם חלל משרדים חדש של חברה מסוימת, מרכז קניות וכו', מושקעים משאבים רבים ביותר בפתרונות אדריכליים מתאימים. זאת מפאת ההבנה כי ההשקעה בעיצוב המבנה ובאדריכלות איכותית בשלב התכנון וההקמה, היא השקעה מתבקשת ומשתלמת ביותר במונחי הטווח הארוך. מעבר ליתרונות הכלכליים ממש שמציעים גגות זכוכית (דוגמת החיסכון בהוצאות החשמל על תאורה וחימום), המראה שמציע פתרון אדריכלי מסוג זה הוא יקר מפז, ומציע שיפור משמעותי לכל חלל באשר הוא.

אלו הן הסיבות העיקריות בגינן בוחרים בתי עסק רבים מתחומים שונים בישראל בגג זכוכית כיום. מעבר לכך, מדובר בסגנון אדריכלי ועיצובי אשר מדבר אל כולם, ולכן גם אל הקהל הרחב. זהו גם שיקול מנקודת מבטו של בית עסק – אם החלל בו שוכן אותו בית עסק הוא אסתטי ואטרקטיבי למראה והאווירה שהוא מייצר היא נעימה ומזמינה יותר, גם הלקוחות ישמחו לבוא ולחזור שוב ושוב.

הלהב 15 חולון