העקרונות והפילוסופיה שמאחורי גגות זכוכית

סקיילייט באיקאה

כל מי שמעורב ומתעניין בתחומים כמו עיצוב פנים, אדריכלות ואפילו בנייה, וודאי שם לב לכך שבשנים האחרונות אנחנו רואים בארץ יותר ויותר גגות זכוכית, במגוון עיצובים וסגנונות ובמגוון מבנים שונים, ובכללם מבנים ציבוריים רחבי ידיים דוגמת מרכזי קניות גדולים ומרשימים וגם לא מעט בתים פרטיים או דירות גג. גגות הזכוכית, המוכרים גם בשם – סקיילייט, הפכו פופולאריים ונפוצים כל כך ממספר סיבות, רובן סיבות פרקטיות ו"מיידיות". עם זאת, כאשר משוחחים עם אדריכלים ואנשים העוסקים באופן מקצועי ומעמיק בתחום העיצוב והבנייה, ועוד יותר מזה – כאשר מבררים את המקור של תחום זה בעולם ואת מה שנעשה עם גגות זכוכית במדינות אחרות, מגלים כי מאחורי אותו גג זכוכית פשוט לכאורה מסתתרים עקרונות מעמיקים ואפילו פילוסופיה שלמה. מהי ה"תורה" העומדת מאחורי התחום העיצובי/אדריכלי של גגות זכוכית?

שבירת החוצץ שבין המבנה לעולם החיצוני

עיצוב פנים וחוץ, כמו גם אדריכלות, הם במובנים מסוימים תחומים של אומנות. כמובן שמדובר בתחומים מעשיים לכל דבר ועניין, אך אינם מסתכמים אך ורק בטכניקה, בדומה לתחום הבנייה למשל, אלא משולב בהם רכיב אומנותי מובהק. מכיוון שמדובר בתחומי אומנות לכל דבר ועניין, ניתן למצוא בבסיסם של סגנונות עיצוב ואדריכלות שונים עקרונות מנחים מופשטים, אשר נמצאים במקום כלשהו על הגבול שבין פרקטיקה לפילוסופיה.
אחד העקרונות הללו העומד בבסיס הפיתוח של גגות זכוכית כאלמנט אדריכלי נוכח ומובהק, הוא הרעיון של שבירת החוצץ הקיים בין המבנה עצמו, לבין העולם החיצוני. במובנים רבים, זהו תפקידו של המבנה מלכתחילה – מבנה בא לתחום שטח כלשהו ולהפריד או לבודד אותו במובן מסוים ומוחשי ביותר, מהסביבה החיצונית. זה מה שמספק לנו, כני אדם, פרטיות, הרגשת ביטחון, אפשרות לשמירה על הרכוש השייך לנו וכו'.
עיקרון זה שואף לשבור במידה מסוימת את אותו חוצץ בין המבנה לבין העולם החיצון, ובמובנים מסוימים להכניס חלק מהטבע, מהעולם החיצוני למבנה, לתוכו. כך, גג הזכוכית מאפשר כניסה של קרני שמש ואור טבעי, מספק לנו זווית ראייה ישירה אל השמיים הכחולים וכו'. כמובן ששבירה זו של ההפרדה בין המבנה לבין החוץ נעשית בצורה מוגבלת ביותר, ובצורה המאפשרת גם לחזור בנו לפרקי זמן שונים, ולהחזיר על פי רצוננו את אותו חוצץ מלא (למשל – על ידי וילונות מתאימים).
במובנים רבים, עיקרון זה עומד בבסיסם של חלונות באשר הם, אך במקרה של גג זכוכית מדובר באופן מובהק וייחודי הרבה יותר. התקרה והחלק העליון של הבית הופכים לאחד עם השמים בחלקים מסוימים של המבנה.

שילוב הסביבה האנושית עם שאר הטבע והמערכת האקולוגית

עיקרון בסיסי וחשוב נוסף העומד בבסיס הפתרון האדריכלי של גגות זכוכית, הוא כמובן העיקרון הסביבתי – החיבור לטבע והנכונות לשלב בין הסביבה האנושית לבין הטבע שמסביבה באופן אשר ייטיב כמה שיותר עם אותה סביבה ועם המערכת האקולוגית בכללותה. אחד הדברים הראשונים שתקראו כאשר תחקרו את הנושא של גגות זכוכית, הוא כי מדובר בפתרון אקולוגי וידידותי לסביבה. זאת בעיקר מכיוון שגג זכוכית מאפשר כניסה של אור השמש, חוסך הרבה מאוד אנרגיה בצורך להאיר את פנים המבנה, ובמקרים רבים אף מסייע לחסוך באנרגיה הנדרשת על מנת לחלל את החלל הפנימי של המבנה. כאשר מדובר בחלל רחב ידיים דוגמת זה של מרכזי קניות גדולים (חשבו על הדוגמה של קניון עזריאלי בתל אביב – כמה תאורה נדרשת על מנת להאיר חלל מסוג זה…), החיסכון האנרגטי המתקבל מהכנסה של אור טבעי למבנה הוא עצום לאורך זמן.
הזיקה לסביבה ולמערכת האקולוגית בה כולנו חיים עיקרון בסיסי ומנחה בתחום האדריכלות המודרנית והעכשווית, וכך היא באה לכדי ביטוי על ידי פתרונות "ירוקים" יחסית כמו גגות זכוכית. מדובר בחלק ממגמה עולמית הולכת וגוברת, הנובעת בראש ובראשונה מהתובנות העמוקות המחלחלות בשנים האחרונות בקרב הציבור הרחב בנוגע לנזק העצום הנגרם על ידי האדם למערכת האקולוגית. גג זכוכית, מעבר להיותו פתרון אדריכלי אטרקטיבי ואסתטי, מציע הזדמנות להפוך את סביבת המגורים והמחייה, את סביבת העסקים וכד' ליעילות קצת יותר מבחינת תצרוכת האנרגיה, ולכן גם לידידותיות יותר לסביבה. כאשר זה משתלב יחד עם מגוון רעיונות ופתרונות דומים בעלי אותה אוריינטציה סביבתית וחסכונית, מתקתבל ענף אדריכלות "ירוק" יותר ויותר…

להוציא את האדם מן הניכור בו הוא חי

בהמשך ישיר לסעיף הראשון אשר עסק בשבירת החוצץ שבין המבנה לבין הסביבה החיצונית לו, ניתן לתאר רעיון זה כרעיון בסיסי ועמוק בתרבות המודרנית העכשווית, המנסה למצוא דרכים שונות ויצירתיות לשחרר את האדם המודרני מהניכור אליו הוא נקלע, ניכור הן מהטבע והן מבני אדם אחרים. סוגיית הניכור הפסיכולוגי והחברתי היא סוגיה מרכזית בהגות הפילוסופית והחברתית בעת המודרנית, וניתן למצוא ביטויים מעניינים, רבים ושונים לצורך להתמודד עם סוגית הניכור בעידן המודרני, גם בתחומים כמו אדריכלות ועיצוב.
בהקשר זה התרומה של פתרונות אדריכליים דוגמת גגות זכוכית היא ברורה וישירה – כאשר פותחים במבנה פתח אל החוץ, אל השמיים, מדובר בדרך לחבר בין בני האדם העושים שימוש במבנה זה (בין אם מדובר במבנה מגורים ובין אם מבנים המכילים בעיקר בתי עסק בהם מבלים אנשים את מרבית זמנם), לבין הסביבה החיצונית להם, הכוללת הן את הטבע והן את בני האדם ובעלי החיים האחרים.
כל זה עלול להישמע כהתפלספות יתרה עבור מי שבסך הכל מנסה להחליט כיצד יעצב את ביתו או את בית העסק החדש שהוא מקים, אך בפועל בבסיס עולם האדריכלות כולו, כמו גם בבסיס עולם עיצוב הפנים והחוץ, עומדים עקרונות פילוסופיים והגותיים שונים. אלו מביאים את בני האדם ליצור טכניקות ופתרונות ספציפיים, כאשר סקיילייט מהווה דוגמה מובהקת לכך…

הלהב 15 חולון