חלון גג כרכיב בסיסי ומרכזי בעולם הבנייה הירוקה

סקיילייט במלון

העשור או שניים האחרונים בפירוש עומדים בסימן של התעוררות ציבורית בכל הנוגע לנושא הסביבתי, ופיתוח דרכים וטכניקות שונות ומתקדמות על מנת לשנות את האופן בו מתנהלת האנושות, במטרה לבנות עתיד בר קיימא יותר. החל מהשקעות עתק באנרגיות מתחדשות ועד לפחי המחזור בהם משתמש כיו חלק ניכר מהאוכלוסייה – בחזיתות רבות ושונות מנסים לשנות הרגלים ולפתח כלים חדשים על מנת לתרום למאבק בהתחממות הגלובאלית וזיהום הסביבה. כחלק מעולם הבנייה הירוקה וברת הקיימא, חלונות גג (סקיילייט) מהווים כיום חלק אינטגראלי ומהותי אותו ניתן למצוא באינספור מבנים חדשים.

עכשיו זה הזמן שלך ליצור אתנו קשר טלפוני ולשמוע את כל הפרטים.

שימוש יעיל יותר באור טבעי וחיסכון אנרגטי – יתרונות סביבתיים מיידיים של סקיילייט

המאפיינים הבסיסיים ביותר של סקיילייטים למיניהם – אותם חלונות גג המאפשרים כניסה של אור שמש טבעי לפנים המבנה, הופכים את אותם גגות זכוכית (שם נרדף נוסף סקיילייט) לרכיב מתבקש ביותר בעולם הבנייה הירוקה וברת הקיימא – סקיילייט בעצם מציע שימוש יעיל הרבה יותר באור השמש הטבעי אשר נמצא בכמויות עצומות בעולם, אך רובו המכריע מתבזבז ואינו מנוצל. כמובן שאנרגיה סולארית, מסוגי האנרגיה המתחדשת המבטיחים ביותר של המאה העשרים ואחת, בנויה בדיוק על עיקרון זה של ניצול האנרגיה אשר "נופלת עלינו מהשמיים", פשוטו כמשמעו.

במבנים עם חלון גג אנחנו נהנים מאור שמש טבעי לאורך מרבית שעות היום, והמשמעות הישירה של כך היא כמובן חיסכון אנרגטי משמעותי בהוצאות על תאורה מלאכותית. כאשר מדובר בנורה המאירה את הסלון או חדר השינה שלנו זה עשוי להישמע כמו חיסכון מזערי, אך מה קורה כאשר מבנים רחבי ידיים דוגמת מרכזי קניות, בתי ספר או מבנים ציבוריים שונים המאכלסים אלפי אנשים מדי יום, נהנים מאור שמש טבעי ויכולים לקצץ עשרות אחוזים הן בתצרוכת האנרגיה עבור תאורה והן בהוצאה הכספית הכרוכה בכך? התשובה היא כי החיסכון האנרגטי המתקבל הוא משמעותי ביותר, במיוחד בטווח הארוך. לאורך חודשים ושנים מקומות הנסמכים יותר ויותר על אור השמש הטבעי חוסכים סכומי עתק בחשבונות החשמל, וחוסכים מהאטמוספרה של כדור הארץ כמויות עצומות של גזי חממה אותם הם פשוט אינם פולטים לאוויר.

מסיבה זו מוכר כיום חלון הגג, סקיילייט המוכר לנו כל כך בישראל, כרכיב בסיסי וחשוב ביותר בעולם הבנייה הירוקה, וכחלק אינטגראלי מהפתרונות היצירתיים והמשתלמים במציע ענף האדריכלות לשינוי המאסיבי הנדרש כיום בעולם כפי שאנחנו מכירים אותו. מעניין יהיה לראות בהקשר זה לאן יתפתח התחום, היכן נראה סקיילייטים מפוארים בעתיד וכיצד הם ייראו, ועל אילו פתרונות יצירתיים דומים נוספים יחשבו בתחום…

עדויות לתרומה גם לבריאות הגוף והנפש – מהיתרונות של כניסת אור טבעי

מאפיין נוסף של חלונות גג אשר הופך אותם למבוקשים ונפוצים יותר ויותר בעולם האדריכלות במדינות מערביות רבות הוא התרומה שיש לכניסה רציפה של אור טבעי לבריאות הגוף והנפש גם יחד. יתרון זה מובהק וברור במיוחד במדינות אירופה הקרות, בהן ימי השמש לאורך השנה אינם רבים במיוחד ואנשי המקום לרוב מעוניינים לנצל עד תומו כל יום שכזה – סקיילייט הוא פתרון המאפשר לנוכחים באותו מבנה ליהנות מאור השמש הטבעי גם כאשר הם בתוך המבנה, כך שהם יכולים להמשיך בעיסוקיהם (עבודה, לימודים וכד') תוך כדי שהם נותנים לגופם לספוג קצת קרני שמש נעימות.

לא חסרים מחקרים אשר מראים מעבר לכל ספק אפשרי כי אור שמש טבעי הוא נחוץ ורצוי ביותר הן עבור בריאות הגוף (דוגמת תרומה של ויטמין D אותו מקבלים מאור השמש) והן עבור בריאות הנפש. במדינות כמו אנגליה נעשה כיום שימוש נרחב סקיילייט מסוגים שונים, ומידע רב הנאסף בשנים אלו ממש מצביע על השיפור המובהק במצב הרוח של תלמידים, למשל, אשר נמצאים בסביבת לימודים בה מותקנים כמה חלונות גג, כך שהם נהנים מאור שמש טבעי בכל יום אשר אינו מעונן לחלוטין (גם בימים מעוניינים עדיין נכנס אור טבעי למבנה, וגם לכך יתרונות מוכחים).

העובדה כי סקיילייט הוא פתרון אדריכלי המוכח כאפקטיבי הן בהקשר של הנושא הסביבתי והן בהקשר של בריאות הגוף והנפש מצביעה על פתרון זה כאחד האלמנטים המשמעותיים וארוכי הטווח הנראים כיום בעולם האדריכלות והבנייה. במילים אחרות – גם בעוד כמה עשרות שנים טובות, כאשר העולם ייראה שונה לגמרי מהאופן בו הוא נראה כיום, סביר להניח שנראה לא מעט סקיילייטים מסוגים שונים וגגות זכוכית מרשימים…

הלהב 15 חולון