מה בין המודעות הגוברת למשבר הסביבתי לבין תפוצת הסקיילייט?

סקיילייט קבוע

המתעניינים בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים המקומי וודאי שמו לב כי בשנים האחרונות ניתן למצוא יותר ויותר עניין בפתרונות אדריכליים מתקדמים, ובפרט בסקיילייטים למיניהם, בקרב הקהל הישראלי. אותם חלונות גג מפורסמים אשר לא היו כל כך מוכרים ונפוצים בארץ עד לפני כמה שנים מעטרים כיום אינספור בתים בישראל, שלא לדבר על מקומות ציבוריים ומרכזים מסחריים רבים. במקביל, מתרחשת עלייה תלולה ומהירה גם במודעות העולמית והמקומית למשבר הסביבתי בעיצומו נמצא העולם, ובהשלכות המסיביות השונות של התרבות האנושית על הסביבה הטבעית בה אנו חיים. מה הקשר בין שתי מגמות אלו, אשר לכאורה נראה כי אין ביניהן דבר אך בפועל מדובר בנושאים השזורים יחדיו באופן הדוק?

לחבר בין סביבת החיים היומיומית לבין הסביבה הטבעית בה אנו חיים – סקיילייט

הסקיילייט מוכר בארץ גם בשמות – "גג זכוכית" או "חלון גג". בשנים האחרונות כאמור חלה עלייה משמעותית בפופולאריות של פתרון אדריכלי זה בישראל, וכיום ניתן למצוא אותו ביותר ויותר בתים פרטיים ומקומות ציבוריים ומסחריים גם יחד. בעוד קיימות סיבות רבות ושונות לעלייה זו בתפוצה ובפופולאריות של הסקיילייט, חלק מאותן סיבות קשורות ישירות לנושאים סביבתיים שונים.

לצפיה בסוגי סקיילייט לחצו כאן

למשל, אחת הסיבות בגינן מעידים רבים כי הם מעוניינים בסקיילייט בביתם, היא הרצון להתחבר עד כמה שניתן חזרה לטבע, לסביבה הטבעית בה אנו חיים. עבור מרבית האנשים בעולם ובישראל מאופיין אורח החיים המודרני במחייה בסביבה אורבאנית, כאשר מרבית האנשים מתגוררים כיום בערים גדולות או בסביבות אורבאניות אחרות דוגמת פרברים שונים, עיירות בגודל בינוני וכו'. כך או כך, רובם המכריע של בני האדם חיים כיום במרחבים המעוצבים על ידי בני אדם, ולא במרחבים "טבעיים". מאחר ואחוז גדול כל כך מבני האדם חי כיום בסביבה המעוצבת באופן מוחלט על ידי בני אדם וקשה לראות בה סביבה "טבעית" במובן ה"בלתי אנושי" של המילה, קיימת כיום כמיהה חזקה לחזור ולהתחבר לטבע בכל דרך אפשרית. הסקיילייט נותן מענה מסוים לכמיהה זו בכך שהוא מאפשר לנו להביט בשמיים הכחולים וה"טבעיים" לחלוטין בכל רגע נתון, מתוך הבית שלנו. עבור לקוחות מרוצים רבים, הכניסה של אור שמש טבעי אל תוך הבית מציעה חיבור של ממש אל הסביבה ואל הטבע, במיוחד בהשוואה לרובם המכריע של הבתים והמבנים כיום, המנותקים באופן חד ומוחלט מהסביבה הטבעית בה הם מוצבים.

גם החיסכון האנרגטי מהווה נקודת חיבור אל הסביבה

נקודה נוספת הקשורה לחלון הגג המהווה חיבור מידי אל הסביבה והטבע היא כמובן החיסכון האנרגטי שמציע פתרון זה. כניסה של אור שמש טבעי לאורך כל שעות היום מציעה חיסכון משמעותי באנרגיה הנדרשת לצרכי תאורה (ובמקומות מסוימים גם לצרכי חימום), וחיסכון אנרגטי הוא במובנים רבים אחד מספינות הדגל של התנועה ההולכת וגוברת בעולם לכיוון של שמירה על הסביבה וניסיון לצמצם פליטה של גזי חממה. חיסכון זה המתקבל באמצעות סקיילייטים הופך ברור ומוחשי הרבה יותר כאשר חושבים על מרכז מסחרי או ציבורי גדול ביותר, בו סקיילייט גדול המאפשר נכיסה מאסיבית של אור שמש טבעי. חשבו לדוגמה על מבנה בגודל של קניון עזריאלי בתל אביב (התאפיין בסקיילייט עצום ומרשים המהווה למעשה את גג הקניון כולו) – החיסכון המתקבל כתוצאה מהירידה בכמות החשמל הנדרשת על מנת להאיר את הקניון לאורך כל שעות היום הוא עצום, וכאשר מחברים אליו מרכזים דומים ובתים רבים נוספים, מתקבל כבר חיסכון אנרגטי משמעותי של ממש.

לפתרונות הצללה נוספים

הלהב 15 חולון