פתרונות הצללה מומלצים לבית פרטי

פרגולת אלומיניום לחצר

פתרונות הצללה יעילים שונים הם דבר נחוץ ובסיסי בבתים פרטיים במדינה כמו ישראל, בה מרבית הימים מתאפיינים בשמש ישירה וחזקה, כולל לא מעט ימים בעונות מעבר ובחורף. בעוד כיום פתרונות הצללה מודרניים ויעילים משמשים הן להגנה מפני פגעי מזג האוויר הקיציים והן מפני אלו החורפיים, אלו מומלצים במיוחד עבור בתים פרטיים בארץ. להלן האפשרויות העיקריות בתחום ומה שחשוב למתגוררים בבתים פרטיים להכיר בהקשר זה:

פרגולות אלומיניום

כמובן שהשם המוכר ביותר בתחום פתרונות ההצללה הוא "פרגולות" ורובנו רגילים לחשוב דווקא על פרגולות עץ למיניהן, הנפוצות ביותר בארץ עד לשנים האחרונות. מזה כמה שנים טובות שמסתמנת מגמה ברורה בארץ, בעולם ובחוגי האדריכלות ועיצוב החוץ, של מעבר מפרגולות עץ לפרגולות אלומיניום. הסיבות לכך רבות וברורות – אלומיניום הוא חומר המתאים בצורה טובה הרבה יותר לעמוד בחוץ לאורך זמן ולספוג מפגעי מזג אוויר שונים. בניגוד למתכות אחרות המחלידות במגע עם מים או לעץ אשר מתנפח ונרקב כתוצאה מחשיפה ממושכת למים, אלומיניום הוא חומר אשר אינו מחליד ואינו נפגע בשום צורה כתוצאה מחשיפה למים, גם לאורך זמן רב. גם קרינה ישירה של השמש לאורך שעות, ימים, שבועות ושנים ארוכות אינה משפיעה כמעט בכלל על אלומיניום כך שאינו מצריך אפילו תחזוקה שוטפת בסיסית. זאת בניגוד לעץ אשר נשחק מהשמש, מהלחות ומשאר פגעי מזג האוויר במהירות רבה, ומצריך שיפוץ, שיוף, הסרה של צבע ישן ומשיחה בשמן מיוחד וצבע חדש מדי כמה שנים בודדות.

אלומיניום היא גם מתכת חזקה ועמידה, מה שהופך קונסטרוקציות העשויות אלומיניום לחזקות ועמידות במיוחד מצד אחד, ולבטיחותיות ביותר מצד שני.

בקיצור – מאפייני החומרים השונים מצביעים על יתרונות ברורים וחד משמעיים לאלומיניום, לכן הופכות פרגולות אלומיניום לפתרון ההצללה המבוקש והנפוץ ביותר במהירות מסחררת.

פרגולות חשמליות ונפתחות

פתרון הצללה אשר הופך נפוץ גם כן בבתים פרטיים בישראל בשנים האחרונות הוא פרגולות חשמליות. הכוונה היא לרוב לפרגולת אלומיניום חשמלית, המצוידת במנוע חשמלי קטן הניתן לשליטה ישירה או באמצעות שלט ייעודי, ופותח וסוגר את השלבים העליונים בפרגולה. כך ניתן להתאים את הזווית של השלבים לשעות שונות ביום ולהבטיח הצללה מלאה לאורך כל היום, כמו גם לפתוח את השלבים ולתת לאור להיכנס במידה ומעוניינים בכך, כמו גם לתת לאוויר לזרום בחופשיות לתוך השטח שמתחת לפרגולה בלילות חמים, למשל.

פרגולה חשמלית ניתנת לרוב גם לסגירה "הרמטית" ומלאה, כזו המונעת ממים מלחדור. כך, ניתן לשבת תחת הפרגולה גם כשיורד גשם או כשהלחות בחוץ גבוהה במיוחד, כמו שקורה בערבי קיץ רבים בארץ, במיוחד באזור מישור החוף והשפלה.

פרגולת אלומיניום חשמלית מהווה כבר צעד בכיוון של השמשת האזור המקורה על ידי הפרגולה לכל עונות השנה, כולל אלו הגשומות ורוויות המשקעים. במיוחד כשמדובר בפרגולה למרפסת הבית, למשל, פתרון זה הוא מצוין שכן הוא מאפשר להשתמש במרפסת לאורך חלקים גדולים הרבה יותר של השנה, לעומת מרפסת אשר אינה מקורה, או מקורה בפרגולה סטאטית אשר לא ניתן לסגור את חלקה העליון.

סגירות חורף

פתרון הצללה וקירוי פופולרי במיוחד עבור בתי עסק, אך שניתן למצוא גם בלא מעט בתים פרטיים בארץ, הוא סגירות חורף.

סגירת חורף ניתן להתקין על גבי פרגולה קיימת (על פי רוב מדובר בפרגולות אלומיניום, שכן הן מהוות קונסטרוקציה חזקה ויציבה מספיק על מנת להתקין עליה סגירה מלאה), או על גבי קונסטרוקציה קיימת אחרת, דוגמת מרפסת.

הרעיון הוא פשוט – סוגרים את הפרגולה או המרפסת באמצעות זגוגיות ופרופילים ייעודיים ומיוחדים למטרה זו, וכך יוצרים למעשה חדר לכל דבר ועניין, אשר אטום לכניסה של מים ואף ניתן לחימום בקלות יחסית. חלקנו אולי נזהה את סגירות החורף מבתי עסק רבים, ובפרט מסעדות ובתי קפה בעיר, אשר סוגרים את החלק הפתוח הנמצא בשטחן לקראת החורף, על מנת שיוכלו להשתמש גם בשטח זה לאירוח לקוחות בימים גשומים.

כאמור, סגירות חורף הופכות בשנים האחרונות לפופולריות ביותר גם בבתים פרטיים, בין השאר מכיוון שמדובר בפתרון חוקי, נוח, אלגנטי, אסתטי וזול יחסית לסגירה ואיטום של חלק מסוים בבית, בין אם מדובר במרפסת הצמודה אל הבית ובין אם לשטח פתוח בגינה/חצר, או השטח שמתחת לפרגולה קיימת.

הלהב 15 חולון