פרגולות אלומיניום – האם המחיר משתלם?

פרגולת אלומיניום למרפסת

בעוד פרגולות אלומיניום הפכו בשנים האחרונות לאחד מפתרונות ההצללה הפופולאריים ביותר בישראל, רבים בוחנים כיום את כדאיותם ומנסים להחליט הם גם להם עדיף לעבור לפרגולת אלומיניום למרפסת או לחצר, במקום פרגולת העץ הנוכחית אשר זמנה הגיע. בדיקה מהירה מגלה לרוב כי פרגולת אלומיניום בסיסית תעלה יותר מאשר פרגולת עץ פשוטה ובסיסית באותו גודל ובאותה צורה כללית, אך כמובן שנתון זה מטעה ואינו לוקח בחשבון מאפיינים שונים המבדילים בין שתי האפשרויות השונות, גם מבחינה כלכלית. אז האם פרגולות אלומיניום שוות את המחיר שלהן, ואם כן – מדוע?

הנתונים בשטח מדברים בעד עצמם

לפני שנעבר לסקור כמה מהטיעונים בדבר הכדאיות הכלכלית של פרגולות אלומיניום והסיבות בגינן מחיר זה משתלם בהשוואה לאלטרנטיבות העיקריות בתחום פתרונות הצללה, ניתן לנסות ולהסיק מסקנות כלליות מהמצב בשטח, עוד לפני שבכלל יורדים לעומק העניין. מה שקורה בפועל הוא כי לאורך השנים האחרונות מתרחשת מגמת מעבר ניכרת בתחום פתרונות ההצללה מהפתרונות הישנים (ובראשן פרגולות עץ מסוגים שונים) לפתרונות חדשים המשלבים גם מתכות וחומרים נוספים, ובראשם כמובן פרגולות אלומיניום.

אחוז משקי הבית ובתי העסק גם יחד אשר עברו לפרגולת אלומיניום במהלך עשר או עשרים השנים האחרונות הוא ניכר, וכאשר מתחילים לשים לב לכך מגלים כי בכל מקום בישראל ניתן למצוא כיום פרגולות אלו – כמובן שבמרפסות וגינות של בתים ודירות רבות, אך גם פרגולות אלומיניום גדולות יותר ושונות בצורתן, דוגמת אלו המוצבות במקומות ציבוריים ומסחריים דוגמת אזורי החוץ הפתוחים של מרכזי הקניות, בנייני ממשלה חדשים ועוד. במקומות מסוימים מדובר במבני ענק מאלומיניום אשר מספקים הצללה לשטח עצום אשר יכול להכיל מאות בני אדם.

עמידות לטווח הארוך – פרגולת אלומיניום בהשוואה לפרגולת עץ

ומה בנוגע לשיקולים הטכניים והפרקטיים אשר גורמים למהפכה זו בעולם פתרונות ההצללה ולעלייתן של פרגולות האלומיניום כפתרון ההצללה המועדף כיום על חלק ניכר מהשוק?

ובכן, אחד השיקולים המרכזיים בהקשר זה הוא עמידות הפרגולה לטווח הארוך. אחת הבעיות הגדולות ביותר של עץ כחומר גלם לפרגולה היא העובדה כי עץ אינו עמיד במיוחד בפני מים, לחות או קרינת שמש ישירה וחזקה, מה שגורם למרבית פרגולות העץ  להתחיל להירקב ו/או להתפרק לאחר כמה שנים טובות, במידה ולא תוחזקו כראוי. ואכן, כאשר מתקינים פרגולה מעץ ההמלצה היא לבצע תחזוקה שוטפת על הפרגולה מדי שנה, דוגמת שיוף, שימון וצביעה מחדש. במידה ולא עושים זאת, לאחר כמה שנים ספורות הפרגולה כבר אינה נראית כל כך טוב ולאחר כמה שנים נוספות תתחיל להתפרק ממש.

בפרגולות אלומיניום אין כאמור את הבעיות הללו – אלומיניום הוא חומר חזק ועמיד, במיוחד בפני פגעי מים, לחות, מליחות וקרינת שמש ישירה ומצטברת לאורך זמן. האלומיניום אינו "מרגיש" את כל זה ושומר בצורה כמעט מושלמת על מראהו החיצוני, כמו גם עם צורתו ועל חוזקו המבני.

מאחר ומרבית האנשים המחזיקים בביתם פרגולת עץ משלמים לבעל מקצוע מדי כמה שנים על מנת שיתחזק ויחדש עבורם את הפרגולה, ובתום תקופה מסוימת נאלצים להחליפה לחלוטין ולשלם על פרגולה חדשה, אפשרות זו הופכת להרבה פחות משתלמת כלכלית לעומת פרגולות אלומיניום – אלו אינן דורשות כל תחזוקה באשר היא ומחזיקות מעמד עשרות שנים ברציפות ללא כל בעיה וללא כל פגם מבני או אסתטי. גם אם מחירן ההתחלתי מעט גבוה יותר, הוא משתלם בחישוב ארוך טווח, וזהו סוג החישוב שנכון לבצע כאשר שוקלים הוצאה לטווח הארוך, דוגמת רכישת פרגולה למרפסת או לחצר.

הלהב 15 חולון