פרגולות אלומיניום כחלק מעיצוב גינה סביבתי ובר קיימא

פרגולה לחצר

תכנון סביבתי ובר קיימא הפך לתחום חשוב ופופולארי במיוחד במהלך השנים האחרונות. ההשפעה הניכרת של האנושות על המערכת האקולוגית, ההתחממות הגלובאלית וכו' מעניקים כיום לסוגיה הסביבתית נוכחות משמעותית בשיח הציבורי, כאשר יותר ויותר ארגונים, חברות, מוסדות ציבוריים ואנשים פרטיים מפתחים מודעות לנושא ומנסים לשנות את המצב לטובה ככל יכולתם ולהקטין את ההשפעה המזיקה של האדם על הסביבה. בענף האדריכלות ועיצוב החוץ נוצר תחום שלם של תכנון סביבתי ובר קיימא – תכנון של גינות ומרחבים ציבוריים ופתוחים באופן אשר יהיה ידידותי לסביבה בדרכים שונות, ויאפשר לנו ליהנות מכל זה לאורך זמן, גם בעוד עשרות שנים ומספר דורות בעתיד. בתוך תחום זה משתלבות פרגולות אלומיניום בצורה טבעית וניכרת. מדוע פרגולות אלומיניום מהוות פתרון בר קיימא וידידותי לסביבה והיכן ניתן לראות פתרונות מסוג זה כיום?

ללא צורך בתחלופה או תחזוקה מזהמת – פתרונות הצללה עמידים

אחד היתרונות המהותיים ביותר של פרגולות אלומיניום הוא כי מדובר בחומר עמיד אשר אינו מתבלה במהירות, וכמעט בכלל. לכן, בניגוד לאלטרנטיבות הקיימות בענף פתרונות ההצללה, במקרה של פרגולה מאלומיניום אין צורך להחליף את הפרגולה לאחר מספר שנים, או לתחזק, לצבוע ולשמן אותה מדי שנה ושנה (מה שכן נדרש במקרה של פרגולות מעץ). בעוד חומרים אחרים המשמשים כפתרונות הצללה דוגמת עץ נוטים להישחק במהירות כתוצאה מהחשיפה לשמש, לגשם ולשאר האלמנטים של הטבע, ולכן מצריכים שימוש בחומרים רבים (ולעיתים מזהמים) על מנת לתחזק אותם באופן שוטף מדי שנה, במקרה של אלומיניום אין כל צורך בשימון, צביעה או החלפה של הקורות מדי כמה שנים. פרגולת אלומיניום איכותית תחזיק מעמד עשרות שנים וכמעט ולא תיפגם גם במראה, כך שלא תצריך צביעה או תחזוקה מסוג כלשהו למשך תקופה ארוכה ביותר.

לכן, ברור מדוע מדובר בפתרון הצללה ארוך טווח ובר קיימא – במקום להחליף פרגולה מדי כמה שנים משתמשים באותה פרגולה לאורך עשרות שנים, וכמעט שלא ניתן לשים לב כי מדובר בפרגולה וותיקה עקב היכולת של האלומיניום להישמר ולשמור על מאפייניו לאורך זמן וגם אל מול מפגעים כמו שמש ישירה, מים וכו'.

פתרון הצללה המחלחל במהרה לעולם עיצוב החוץ והאדריכלות

בעוד עד לפני מספר שנים ספורות רובן המכריע של הפרגולות ופתרונות ההצללה בבתים פרטיים בישראל היו מעץ, כיום המצב השתנה לחלוטין. פרגולות אלומיניום אמנם היו קיימות גם לפני עשר או עשרים שנים, אך לא היו מוכרות, נפוצות ופופולאריות כל כך כמו שהן כיום. במהירות חלחל פתרון הצללה זה לעולם עיצוב החוץ והאדריכלות, הן בעקבות היתרונות הטכניים הברורים של האלומיניום כחומר להצללה וקירוי (חומר קל משקל ועמיד ביותר אשר אינו מחליד וכו') והן בגלל האסתטיקה של פתרונות הצללה מאלומיניום. במובנים מסוימים, אסתטיקה זו נובעת גם מהכיוון הכללי אליו מנסים ללכת בעולם האדריכלות ועיצוב החוץ – כיוון של קיימות ובנייה עמידה לטווח הארוך, במקום שימוש בחומרים זולים ולא עמידים בעליל לצורך הורדת מחירי המוצרים. כיום, יותר ויותר אנשים פרטיים, חברות עסקיות, אדריכלים ומעצבי נוף וחוץ מבינים כי קיים ערך של ממש, הן ערכי והן כלכלי, בשימוש בחומרים איכותיים ובתכנון ובנייה ארוכת טווח.

לכן, ניתן למצוא פתרונות הצללה אלו ביותר ויותר מקומות כיום – פרגולות אלומיניום הפכו נפוצות במיוחד בבתים פרטיים, במוסדות ציבוריים ובאינספור מקומות במרחב הציבורי והעירוני, כמו גם בלא מעט משרדים ואזורי עבודה למיניהם. מעבר ליתרונות המהותיים של פרגולות מסוג זה, מדובר כאמור בסוג של הצהרה סביבתית והענקת חשיבות לתכנון בר קיימא.

הלהב 15 חולון